Bloggen er flyttet til www.grillblogg.com!!

Gå dit for seneste oppskrifter, og en oppdatert blogg! :-)

torsdag 10. januar 2013

Steketermometer

Ett must når man griller er selvfølgelig steketermometer. Det finnes ett utall varianter å velge mellom. Fra de helt enkle man stikker inn som viser temperaturen, til de litt mer avanserte elektriske som varsler når rett temperatur er nådd. De nyeste kombinerer dette med app på din smarttelefon.

Vi har ett termometer som piper når rett temperatur er nådd. Utfordringen med slike termometer(og alle andre termometer) er å stikke de på riktig sted. Det vil si at man helst skal treffe midten av kjøttet, og ikke bein. Det er veldig viktig å holde seg godt unna beinet! :-)

Temperaturen i kjøttet forteller på en meget treffsikker og enkel måte om kjøttet er klart til hvilingen..

Siden vinter er kjøpetid og man har tid til å tråle nettet etter gode kjøp så har jeg bestilt ett Maverick ET-732. Dette termometeret får gode kritikker, og det er trådløst så man kan lese av temperaturen inne mens man griller ute (rekkevidde 90-100 m) Den har også to muligheter til avlesning, noe som gjør at man både kan ha kontroll på temperaturen på grillen og kjøttet. Evt flere kjøttstykker.


maverick et-732

Jeg vil legge ut egne bilder av termometeret når det dukker opp i posten, og jeg vil fortelle mer om det når det har vært i bruk. Dette bildet er fra produsentens sider.

Edit 23.02.2013:

Termometeret ankom raskt og problemfritt. Det er ikke testet i grillen enda, men vi testet det i stekovn og er veldig fornøyde. Det viste temperatur i kjøtt og ovn. Det er har også flere muligheter for varsling av høy og lav temperatur. Siden vi var inne har vi enda ikke fått testet rekkevidden. Men så langt anbefales denne på det varmeste!

Edit 22.05.2013

Termometeret er testet både til grill og stekeovn nå. Fungerer utmerket, og rekkevidden er meget god! Ikke at dette har vært noen test av steketermometer, men jeg kan vel likevel gi karakteren "best i test"! ;-)


Har du spørsmål/kommentarer så legg gjerne igjen en kommentar i kommentarfeltet under. Du får garantert raskt svar! :-) Er det interesse vurderer jeg å importere noen slike andre kan få kjøpe. Send en mail på grillblogg(at)gmail.com om du har spørsmål eller trenger link.

2 kommentarer:

  1. Jeg har både dette og den forrige modellen. Den forrige modellen hadde litt forskjellig som var direkte irriterende som de har ordnet på den du har bestillt. Dette er et termometer du får mye glede av, men min absolutte favoritt innen termometer er uansett Thermapen :-)

    SvarSlett
  2. Fra min tidligere arbeidsgiver fikk jeg med meg ett relativt bra steketermometer og laser termometer i ett.. Så det blir vel noe av det samme som thermapen om jeg har forstått rett.. :-) Takk for innspill.. :-)

    SvarSlett